Demontaż mostu w Żukowie

29 września 2025

W ramach Konsorcjum Spółek (PPMT Sp. z o.o., ZRK-DOM w Poznaniu Sp. z o.o. i Trakcja S.A.) modernizujemy 28 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino-Gdańsk Osowa wraz z dobudową drugiego toru oraz elektryfikacją.

W sierpniu przeprowadziliśmy operacje dźwigowe polegające na demontażu trzech prawie stuletnich przęseł stalowych o długości ponad 30 metrów każde, stanowiących konstrukcje nośną zabytkowego mostu w Żukowie nad rzeką Słupiną. Stalowy most kolejowy powstał w latach 1929-1930 w ramach największej inwestycji transportowej II Rzeczypospolitej, tzw. Magistrali Węglowej, która stanowiła bezpośrednie połącznie Górnego Śląska z portem w Gdyni o długości 552 km. Do prac użyto żurawia kołowego o udźwigu 500 ton.

Rozebrane zabytkowe przęsła mają zostać wyeksponowane jako atrakcja dla podróżnych wzdłuż linii 201, a przyczółki obiektu rozebrane i wybudowane od nowa. Istniejące dwie podpory pośrednie (filary) nie podlegają rozbiórce i stanowić będą podparcie dla dwóch nowych ustrojów nośnych składających się z dźwigarów kratownicowych z płytą ortotropową, na których zostaną ułożone dwa tory nowobudowanej linii kolejowej nr 201.

Zakres realizowanych robót obejmuje dodatkowo elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.

Linia 201
Linia 201
Back to top